Selamat Datang


Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi al-Kitab selain dari angan-angan (penerangan-penerangan bohong dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja." - [ al-Baqarah: 2/78 ].

Ketahuilah! Sesungguhnya aku telah diutuskan dengan al-Qur'an dan yang seumpamanya (as-Sunnah) bersama-sama. Hampir sahaja (munculnya) seorang lelaki yang kekenyangan sambil bersandar di atas katilnya lalu berkata: Hendaklah kalian berpegang kepada al-Qur'an ini sahaja, apa yang dihalalkannya maka halalkanlah dan apa yang diharamkannya. maka haramkanlah - Ketahuilah, apa yang diharamkan oleh Rasul itu serupa seperti apa yang diharamkan Allah". - [ Tirmizi, Abu Daud, Ibn Majah, Ahmad ].

Wednesday, June 27, 2012

Jawapan terhadap hadis sahih yang cuba dipertikaikan oleh golongan anti hadis [ hadis demam berasal dari api neraka dan mata dicungkil jika pandg syurga dlm solat ]

10. Penyakit Demam berpunca dari api neraka, dan ia boleh disejukkan dengan air sejuk! Hadith Sahih Bukhari IV, no. 483, 486.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

hadis ini dijawap secara ilmiah oleh saudara hafiz firdaus Abdullah


http://www.hafizfirdaus.com/ebook/HadisMusykil/tajuk13.htm

8. Semasa bersolat, jika sesiapa mengangkat kepalanya menghala ke atas kearah Syurga, matanya akan dicungkil keluar!
Hadith Sahih Muslim III, no.862-863

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

hadis ini tiada apa yang pelik bagi kami sunnah waljamaah... kerana ia sebenarnya satu amaran kepada orang yang sedang bersolat supaya tidak memandang ke langit.. kerana hukumnya menurut ijmak ulama adalah makhruh...

ما بال أقوم، يرفعون أبصارهم إلى السماء في صلاتهم. فاشتد قوله في ذلك، حتى قال: لينتهن عن ذلك، أو لتخطفن أبصارهم.
الراوي: أنس بن مالك المحدث: البخاري – المصدر: صحيح البخاري – الصفحة أو الرقم: 750
خلاصة حكم المحدث: صحيح


Dari Anas r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:

“Kenapa orang ramai mengarahkan pandangan mereka ke langit ketika solat? Suara baginda semakin tinggi sehingga baginda bersabda: “Hendaklah mereka menghentikannya atau Allah benar-benar akan menyambar penglihatan mereka.” (Riwayat Bukhari)


///////////////////////////////////////////

dan jawapan ilmiah lain ada di sini

http://www.scribd.com/doc/68660977/Pertikaian-Autoriti-Hadith

No comments:

Post a Comment