Selamat Datang


Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi al-Kitab selain dari angan-angan (penerangan-penerangan bohong dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja." - [ al-Baqarah: 2/78 ].

Ketahuilah! Sesungguhnya aku telah diutuskan dengan al-Qur'an dan yang seumpamanya (as-Sunnah) bersama-sama. Hampir sahaja (munculnya) seorang lelaki yang kekenyangan sambil bersandar di atas katilnya lalu berkata: Hendaklah kalian berpegang kepada al-Qur'an ini sahaja, apa yang dihalalkannya maka halalkanlah dan apa yang diharamkannya. maka haramkanlah - Ketahuilah, apa yang diharamkan oleh Rasul itu serupa seperti apa yang diharamkan Allah". - [ Tirmizi, Abu Daud, Ibn Majah, Ahmad ].

Wednesday, June 27, 2012

Contoh kemukjizatan hadis nabi I [ Penyebab 24 Jam Akan Berkurangan ]

Muhammad Ikhwan

Selepas hadith tentang lalat, satu lagi kebenaran tentang hadith yg dikaitkan dengan sains kebenarannya.

INFO SAINS & HADIS:

~Penyebab 24 Jam Akan Berkurangan~

Dari Ibnu Hurairah r.a, dia berkata: Telah bersabda Rasullullah Shallallahu 'alaihi wasallam,"Tidak akan datang kiamat sehingga waktu semakin berdekatan ( semakin singkat)"
Hadis diriwayatkan oleh Bukhari, Kitab Al-Fitan 13:81-82.

SETIAP tahun sejak abad ke-20 hingga ke-21, bumi tidak pernah tenteram daripada gegaran gempa. Berdasarkan laporan geologi dunia dan tahun 1923 hingga sekarang, sudah lebih 40 kali gempa terkuat menggegarkan permukaan planet. Apa yang menggerunkan setiap kali bencana alam itu berlaku ia bukan hanya boleh menghancurkan sebuah kota dan mengorbankan banyak nyawa dalam sekelip mata, tetapi sesuatu yang paling dahsyat daripada itu.

Analisis terbaru yang dijalankan oleh saintis menunjukkan kejadian gempa terkuat sejak beberapa tahun lalu telah menganjakkan paksi bumi sehingga menyebabkan momentum putaran planet bumi berubah daripada kelazimannaya.Kesan perubahan itu bukanlah saja telah memendekkan tempoh masa 24 jam sehari, tetapi turut menyebabkan hari menjadi lebih singkat.

Dari Ibnu Mas''ud r.a, Rasulullah bersabda: ''Menjelangnya kedatangan hari kiamat, akan terjadinya perubahan bentuk muka, tanah runtuh dan kerusuhan"
( Sunan Ibnu Majah )

Fenomena anomali ini telah berjaya dikesan oleh seorang saintis NASA,Richard Gross, seawal kejadian gempa bumi paling dahsyat melanda Aceh dan Sumatera Utara di Indonesia pada 26 Disember 2004. Gempa berukuran 9.1 pada skala Richter itu didapati telah mengakibatkan paksi bumi berganjak sekitar tujuh sentimeter dan hari pula menjadi lebih pendek sekitar 6.8 mikro saat.

Pemerhatiannya sejurus gempa bumi kuat berukuran 8.8 skala Richter yang berlaku di Chili pada 27 Febr uani 2010 turut menunjukkan perkara sama. Akibat bencana ngeni itu, paksi bumi bergerak sebanyak lapan sentimeter dan kedudukan asal dan per ubahan tersebut telah memendekkan hari sebanyak 1.26 mikro saat.

Begitu juga ketika gempa bumi dengan kekuatan 8.9 skala Richter yang melanda Jepun pada 11 Mac 2011. Gegaran terbesar yang pernah menggoncangkan Jepun dan merupakan gempa terkuat kelima dunia sejak tahun 1900 itu didapati turut mempercepatkan pusingan harian bumi sebanyak 1.6 mikro saat.

Pada hari kejadian sebahagian daripada tanah juga dilihat bergerak hampir 2.5 meter dan menganjakkan bumi daripada titik paksi sekurang- kurangnya lapan hingga sepuluh sentimeter ke timur. Persoalannya, bagaimana gempa boleh mengubah kedudukan paksi bumi sehingga menyebabkan jan menjadi lebih singkat?

Menurut Pensyarah di Jabatan Geologi dan Universiti Malaya (UM), Profesor Madya Mustaffa Kamal Shuib, gempa adalah gegaran yang terjadi di permukaan Bumi akibat pelepasan tenaga dan dalam bumi. Ia berlaku disebabkan oleh pergerakan lempeng-lempeng bumi.Tenaga yang terhasil kemudian dipancarkan ke segala arah berupa gelombang gempa sehingga efeknya dapat dirasakan sampai ke permukaan bumi.

Dalam kejadian gempa di Indonesia, Chili dan Jepun, pelepasan tenaga dan dalam bumi telah menyebabkan gempa tujahan tenaga iaitu satu plat tektonik ditujah ke bawah hingga membenamkan plat yang lain dan satu plat tektonik pula bergerak ke atas. Keadaan plat yang tidak rata telah menjadikan kerak bumi tidak seimbang.

Ketidakseimbangan ini menyebabkan putaran bumi kelihatan berat sebelah atau melenggok. Pada ketika inilah paksi bumi yang berkeadaan sedikit condong iaitu bersudut 23.5° berganjak dan titik sebenar. Keadaan ini sekali gus menjejaskan putaran bumi.

Pembuktian saintifik menunjukkan bahawa tempoh putaran bumi pada paksinya selama 24 jam sehari sudah berkurangan akibat gempa yang kuat. Apakah ini bermakna panjang ini selama 24 jam semakin pendek? Tambah membimbangkan, ramalan saintis mengatakan bahawa gempa kuat akan berlaku Iebih kerap pada masa depan. Sekiranya jangkaan para ilmuwan Barat ini benar, apakah setiap kali bencana itu terjadi, panjang hari dan masa semakin hari menjadi singkat dan lebih pendek?

“Perubahan masa tidak hanya disebabkan gempa kerana fenomena ini terjadi sepanjang masa”- Profesor Madya Mustaffa Kamal Shuib.

Berdasarkan teori, pergeseran lempeng akan mempercepatkan putaran bumi. Jadi secara pninsipnya, setiap kali gempa kuat dan gegaran susulan terjadi walaupun berukuran lebih kecil pastinya akan meninggalkan kesan pada putaran bumi sehingga memendekkan. Bagaimanapun, perubahan masa dan hari akibat gempa sebenarnya tidak dapat dirasai kerana pengurangan yang berlaku terlalu kecil laitu dalam jumlah mikro saat daripada sejuta saat.

Dan perubahan masa ini, kata Profesor Madya Mustaffa, tidak hanya disebabkan gempa kerana fenomena seumpama itu terjadi sepanjang masa. Perubahan arus lautan dan arah selatan ke utara misalnya, akan men yebabkan air laut di selatan menjadi kurang, berbanding jumlah jasad air yang banyak di bawa ke utara. Ketidakseimbangan berat ini juga member I kesan kepada perubahan pada paksi bumi dan fenomena ini bukanlah satu perkara baru.
Namun demikian,jika hari ini paksi berganjak, akan ada satu fenomena lain pula yang merubah dan membalikkan semula paksi bumi ke tempat asalnya. Kejadian gempa bumi misalnya, tidak berlaku setempat. Bencana itu terjadi di merata dunia dan semua mi akan mengimbangi antara satu sama lain.

Bagaimanapun,jika malapetaka ini berlaku secara serentak atau selang sehari, maka paksi bumi boleh berubah dengan ketara. Ketika itu, putaran bumi juga akan menjadi semakin cepat lalu menyebabkan hari dan masa menjadi pendek dalam lenggak masa berubah dalam jumlah yang banyak. Pada ketika itu, kita akan dapat merasa betapa pendeknya jarak waktu dan cepatnya masa berlalu pergi.

Diriwayatkan dari Aisyah r.a, ia berkata : Rasulullah saw bersabda ,

" Pada akhir umat ini akan terjadi tanah runtuh, perubahan bentuk muka, dan rusuhan"

Aisyah berkata: saya bertanya," wahai rasulullah, apakah kami akan binasa padahal dikalangan kami masih ada orang-orang soleh"

Baginda menjawab " Ya, apabila keburukan telah bermaharajalela"
( Artirmidzi, Kitab All-itan, disahihkan oleh Al-Albani )

Dalam riwayat lain ada menyebut tentang kaum zindiq dan qadariyah akan ditimpa perubahan bentuk rupa dan kerusuhan. Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, dari ibnu umar R.A, dia berkata;

" Saya pernah mendengar Rasulullah bersabda :"Sesungguhnya akan terjadinya perubahan bentuk muka dan kerusuhan pada umatku, iaitu pada kaum Zindiq dan Qadariyah"
( Musnad Imam Ahmad, no 6028 dengan tahkiq Ahmad syakir, dia berkata Isnadnya sahih )

Didalam riwayat Tirmidzi ada disebutkan :
" Pada umat ini akan terjadinya tanah runtuh, perubahan bentuk muka, kerusuhan iaitu pada kaum Qadariyah"
( At-Tirmidzi )

daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: "Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: "Apa yang kamu perbincangkan?". Kami menjawab: "Kami sedang berbincang tentang hari qiamat". Lalu Nabi saw. bersabda: "Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya". Kemudian beliau menyebutkannya: "Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma'juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka".
(H.R Muslimi)

No comments:

Post a Comment