Selamat Datang


Dan di antara mereka pula ada orang-orang yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi al-Kitab selain dari angan-angan (penerangan-penerangan bohong dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja." - [ al-Baqarah: 2/78 ].

Ketahuilah! Sesungguhnya aku telah diutuskan dengan al-Qur'an dan yang seumpamanya (as-Sunnah) bersama-sama. Hampir sahaja (munculnya) seorang lelaki yang kekenyangan sambil bersandar di atas katilnya lalu berkata: Hendaklah kalian berpegang kepada al-Qur'an ini sahaja, apa yang dihalalkannya maka halalkanlah dan apa yang diharamkannya. maka haramkanlah - Ketahuilah, apa yang diharamkan oleh Rasul itu serupa seperti apa yang diharamkan Allah". - [ Tirmizi, Abu Daud, Ibn Majah, Ahmad ].

Monday, August 18, 2014

Abu hurairah meriwayatkan terlalu banyak hadis

Salah satu kenyataan "missionary" kristian dan golongan anti hadis ialah bagaimana sahabat nabi abu hurairah meriwayatkan terlalu banyak hadis walaupun seketika sahaja bersama nabi berbanding sahabat yang lain...

Sebenarnya perkata ini telah dijawap sendiri oleh abu hurairah .. Satu kelebihan Allah kepada beliau

Volume 003, Book 034, Hadith Number 263.
Narated By Abu Huraira : You people say that Abu Huraira tells many narrations from Allah's Apostle and you also wonder why the emigrants and Ansar do not narrate from Allah's Apostle as Abu Huraira does. My emigrant brothers were busy in the market while I used to stick to Allah's Apostle content with what fills my stomach; so I used to be present when they were absent and I used to remember when they used to forget, and my Ansari brothers used to be busy with their properties and I was one of the poor men of Suffa. I used to remember the narrations when they used to forget. No doubt, Allah's Apostle once said, "Whoever spreads his garment till I have finished my present speech and then gathers it to himself, will remember whatever I will say." So, I spread my coloured garment which I was wearing till Allah's Apostle had finished his saying, and then I gathered it to my chest. So, I did not forget any of that narrations.

Terjemahan mudah secara bebas

'Mengapa orang-orang Al Muhajirin dan Anshor tidak banyak meriwayatkan hadits, seperti periwayatan Abu Hurairah?' Sungguh, saudara- saudaraku dari Muhajirin disibukkan dengan jual-beli di pasar. Sedangkan saudara- saudaraku dari Anshor disibukkan oleh pengelolaan harta mereka. Adapun aku seorang miskin yang selalu mengikuti Rasulullah Shallallahu'alaihi Wasallam selama perutku berisi. Aku hadir saat mereka tidak hadir, dan aku ingat dan paham saat mereka lupa.

Memang mengikut sejarahnya

Abu Hurairah adalah antara sahabat nabi yang paling kerap bersama nabi muhammad... beliau sentiasa ada ke mana sahaja nabi pergi...

Beliau adalah antara sahabat nabi yg termasuk ahlush-shuffah, tinggal bersama Nabi di masjid Nabawi, bahkan makan dari apa yang dimakan oleh Nabi .

sementara Khulafa' Ar Rasyidin mereka sibuk mengurus permasalahan negara dan pengaturan hukum serta pengiriman para ulama, ahli qur'an dan Qadhi'(hakim). Abu Hurairah termasuk shahabat yang bergaul dengan Nabi SAW secara intensif.

kita tidak mencela Khalid bin Al Walid dengan sedikitnya periwayatan beliau dari Rasululllah karena sibuk dengan jihad. Demikian juga tidak mencela Abu Hurairah dengan banyaknya periwayatan beliau karena sibuk dengan ilmu.

No comments:

Post a Comment