tag:blogger.com,1999:blog-2835195755618493770.post8374606065435820127..comments2022-04-05T11:15:49.301-07:00Comments on Perhimpunan Tentera Kaum Muslimin Dalam Menentang Fahaman Anti-Sunnah: Penjelasan Tentang Masalah Larangan Pembukuan al-Hadis - Sebab-sebab Dilarang Penulisan Hadis Pada Sebilangan Keadaan dan Dibenarkan Pada Keadaan LainIslamDefenderhttp://www.blogger.com/profile/04065794088311550629noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2835195755618493770.post-32336318177702469292013-09-17T18:01:20.296-07:002013-09-17T18:01:20.296-07:00Sebenarnya tuan tiada siapa yg "anti hadis&qu...Sebenarnya tuan tiada siapa yg "anti hadis" atau "anti riwayat hadis" seperti yg tuan segolongan labelkan..... Nabi adalah manusia biasa yg dilantk menjadi nabi dan utusan (rasul) maka disamping menerima dan menyampaikan wahyu kepada orang ramai, nabi juga berkata-kata seperti orang lain.... nabi pergi ke pasar, takkanlah nak bertanya harga kat penjual kurma kat pasar nabi pun nabi menunggu wahyu barulah nabi bertanya... takkanlah wahyu tak sampai maka nabi diam seribu bahasa... <br /><br />Sebenarnya yg tuan segolongan labelkan anti hadis sangat berhati-hati mengikuti atau menerima riwayat hadis.... mana-mana riwayat hadis yg bertentangan dengan Al Quran dan yg menokok tambah apa yg ada dlm Al Quran maka itu yg ditolak.... jika pendirian serupa itu tuan label sebagai "anti hadis" maka label yg sama tuan segolongan patut berikan kepada Imam Bukhari N The Geng sebab mereka pun menerima dan banyak pula yg mereka tolak atas alasan2 tertentu.....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2835195755618493770.post-15238247209944863662013-09-17T17:50:48.165-07:002013-09-17T17:50:48.165-07:00Tuan berkata... "i. Larangan tersebut terkhus...Tuan berkata... "i. Larangan tersebut terkhusus pada waktu turunnya al-Qur'an kerana bimbang berlakunya " iltibaas " [ إِلْتِبَاسٌ ] ( kesamaran ) dan " ikhtilaath " [ إِخْتِلَاطٌ ] ( percampuran ) di antara al-Qura'an dan perkataan Rasulullah yang biasa dan keizinan itu pula pada waktu selainnya. Yakni dibenarkan menulis hadis-hadis pada waktu selainnya."<br /><br />Salam,<br /><br />Di artikel lain dlm blog tuan ini, tuan mengatakan bahwa "segala yg diucapkan oleh nabi adalah wahyu" dan dilain artikel pula tuan mengatakan "bahwa bukan Al Quran sahaja wahyu ada wahyu lain lagi selain Al Quran".... maka jika selain yg diucapkan oleh nabi itu juga wahyu mengapa pula tuan mengatakan seperti yg saya qoute diatas.... apa salahnya jika ianya bercampur, kan tuan kata segala yg diucapakn oleh nabi adalah wahyu.... <br /><br />Lihat juga frasa ayat tuan "perkataan Rasulullah yang biasa"... nampak tak percanggahan apa yg tuan perkatakan..... dilain artikel tuan kata "segala ucapan nabia dalah wahyu" dalam artikle diatas lain pula.....<br /><br />Nampak sangat siapa yg keliru disini....Anonymousnoreply@blogger.com